CONCERT: ASHAN PILLAI

Ashan Pillai és un dels solistes de viola amb més reconeixement internacional. Amb una carrera de primer nivell plena de compromisos, l'intèrpret visita Martorell per tancar la temporada M'Clàssics.

Es forma acadèmicament com a músic a la Merchant Taylor's School d'Anglaterra. S'inscriu a la Royal Academy of Music de Londres, al departament junior, i després hi cursa el grau superior, obtenint matrícula d'honor com a intèrpret de viola. Li van concedir tots els premis de viola durant el temps que va romandre a l'Acadèmia, i més tard també algunes beques i estades pagades que el van dur a prosseguir els seus estudis musicals als Estats Units. Va ser a la Universitat de California del Sud (Los Angeles), i més tard a l'escola Juilliard de Nova York i al Centre Banff de les Arts del Canadà, sota la direcció de dos pedagogs tant valorats com en Donald Mclnnes i la Karen Tuttle.

Va guanyar premis al concursos internacionals de Tertis (1994), Roma (1995), la Royal Overseas League Competition (1995). De fet, el seu debut en un recital de Londres el va fer en qualitat de guanyador del Concurs Park Lane Group Series, l'any 1997. A Nova York, s'hi va estrenar al Carnegie Hall, Weill Hall, com a guanyador del Artists International Series d'aquell mateix any. Aquests èxits aclamats per la crítica el van llancar ais escenaris internacionals. Va ésser convidat a diversos festivals internacionals com a intèrpret de cambra i de recitals. El seu primer concert oficial data del 1999, al Wigmore Hall.

El 1994, la English Chamber Orchestra el va contractar com assistent del solista de viola. Aquell mateix any, naixia el conjunt de cambra Mobius del qual va ser cofundador. Com a membre de la English Chamber Orchestra i violista del conjunt de cambra d'aquesta institució, ha tocat en totes les sales importants del món. L'any 2000, l'Orquestra Simfónica de Barcelona el va anomenar viola solista principal i el 2001 obtenia la Càtedra de viola del Conservatori Superior de Barcelona. El 2005 va passar a formar part del Zukerman Chamber Players, el quintet de corda de Pinchas Zukerman. Com a intèrpret de cambra i solista es molt prolífic. Els seus enregistraments de cambra (incloses sonates) i les obres per a viola sola de Debussy, Bax, Ravel, Francaix, Howells, Fauré, Villa Lobos, Saint Saens, Mozart, Benejam i Hoffmeister (l'obra completa per a viola) han rebut una opinió molt alta de la crítica. Ha treballat sobretot pels segells EMI, ASV, Naxos, Meridian, Xadis, Oehms Classics, Altara i SGAE. Ha tocat en estrena obres solistes i de cambra d'alguns deis compositors contemporanis mes representatius, com ara Krystof Penderecki, Wolfgang Rihm i Gavin Bryars. Com a solista ha tocat sota la direcció de Christian Zacarías, Christopher Hogwood (també a l'estrena europea del Concert per a Clarinet de Mozart segons l'edició recent de Barenreiter i ais dos concertos de Franz Antón Hoffmeister), Ricardo Muti, Robert King, Lawrence Foster, Andrew Parrott entre altres.

Manté forts lligams amb el país que el va veure néixer, tornant-hi amb freqüéncia per a tocar com a solista i intérpret de cambra, i també per a treballar-hi en el camp de l'educació musical. Hi va actuar com a solista el 1998 amb la English Chamber Orchestra, en presencia de Sa Majestat el Príncep Carles d'Anglaterra, per marcar els cinquanta anys d'independència del país.

Actualment, Ashan Pillai resideix a Barcelona, on gaudeix d'una carrera que, inesgotablement, dona fruits com a intérpret de cambra, professor i solista de projecció internacional.

Toca una viola Gregg Alf (model Gaspar de Salo), fabricada el 1992 a Michigan.