Actualitat

laia-frigole-1.jpg

Ensemble Méridien:

18/05/2014

Com vau decidir formar l'Ensemble?

L'Ensemble es va crear d'una manera molt espontània, tocàvem junts quan estàvem estudiant a l'ESMuC, i a poc a poc el grup es va anar consolidant.  Tots compartíem la inquietud d'interpretar la música de la manera com la sentíem.

Què us ha portat a interpretar música barroca?

De tots els estils musicals, el Barroc és amb el que ens hem sentit més identificats, i el que entenem més. El Barroc ens dóna els recursos per expressar la música tal com la sentim.

Com veieu la situació de la música barroca al nostre país?

Sincerament, la música, ja sigui clàssica o barroca, no passa pel seu millor moment. Hi ha una manca molt gran de cultura musical, moltíssima gent no ha anat mai a un concert. Als músics és un tema que ens preocupa bastant, perquè hi ha molt bons equipaments i sales de concerts, però cada cop estan més buits. En el nostre país no hem aconseguit apropar la música "clàssica" entesa en un sentit ampli al gran públic. La música barroca, concretament, és una música que arriba fàcilment i creiem que pot ser un enllaç per obrir portes a aquells que no tenen l'hàbit d'anar a concerts.

Coneixeu el moviment de Joventuts Musicals? Què en penseu de la seva activitat?

El coneixem i el seguim des de fa molts anys. Creiem que fan una feina molt necessària avui en dia per la difusió de la música clàssica i sobretot per la promoció dels joves músics de casa nostra, que no sempre troben els canals adequats per poder impulsar la seva carrera musical al nostre país.

Quina importància creieu que tenen els concursos en la carrera d'un jove músic?

Depèn de l'instrument i del tipus de carrera que vulguis engegar. Dins el nostre grup, alguns de nosaltres s'han presentat i han guanyat concursos, i altres no. Com a grup, ens hem presentat a diversos Fringes (festivals per a joves grups) i vam guanyar el premi del públic del prestigiós Fringe d'Utrecht. Són coses que pots posar al currículum i que ajuden a donar-te nom, però no sempre hi ha una correlació entre un gran músic i un músic-guanyador de premis. Hi ha grans intèrprets que mai no s'han presentat a un concurs.

Què preferiu: el treball com a solista, la música de cambra o la simfònica?

La música barroca és en la seva majoria música de cambra, això implica que les barreres entre la feina de solista o la que fas en un grup de cambra o orquestra petita queden molt difuminades. Moltes vegades ja estàs exercint, a la pràctica, de solista.

Parleu-nos de les obres que heu escollit pel programa dels vostres concerts a la Xarxa.

Per què les heu escollit? El programa té algun fil conductor?

El programa que presentem es diu "Intimitat barroca" perquè està format per cançons barroques de caràcter íntim, i les tocarem amb una formació petita i força inèdita, de veu, violí i tiorba o clavecí. Són tot obres barroques, però que van des d'autors del Seicento (segle XVII), com Strozzi o Merula, fins al Barroc de Haendel, passant per l'estil particular de Purcell. En gairebé totes les obres el violí ens ajuda a donar un toc diferent, ja sigui posant un contrapunt melòdic o bé subratllant les melodies de la veu.

Són obres que hem escollit en funció de la formació, però totes ens semblen petites joies musicals. A més, tot i estar etiquetades com a "barroc", hi sentim estils diferents: l'estil més de "recitar cantando" de Monteverdi, la cançó estròfica o l'ària d'òpera. El fil conductor és l'amor, el gran tema de gairebé totes les obres barroques.

A banda de la vostra participació a la Xarxa, quins són els vostres propers reptes professionals?

Tenim diferents projectes en perspectiva: dos concerts del Membra Jesu Nostri de Buxtehude amb el Cor de la Diputació de Girona al petit Palau i a l'Auditori de Girona; dos concerts juntament amb el grup holandès Allegoria Ensemble amb motiu del tricentenari; i l'Oratori de Saint-Saëns, amb el Cor de Pamplona; a més d'altres petits projectes que ens il·lusionen.

QÜESTIONARI BREU

Un instrument (a banda del vostre): Clavicèmbal

Un director: Daniel Reuss

Un solista: Amandine Beyer

Un grup de cambra: The Rare Fruits Council

Un compositor: J. S. Bach

Una obra musical: La passió segons Sant Mateu de J. S. Bach

Un llibre: Cuerpo y Prótesis de Juan José Millás

Una ciutat: Sevilla

Un lema o refrany: "Qui vol, pot"

Un somni: Tenir polítics sincers, humans i honrats

Més notícies

Concert gratuït, obres del compositor de Palafrugell, Camil Ysern

El diumenge 26 de novembre a les 18h, al Teatre Municipal, tindrà lloc un concert per posar en valor la figura del compositor palafrugellenc, Camil

12/11/2023

Cicle de Concerts de Tardor 2023

Ja està disponible a la nostra web la informació dels Concerts de Tardor 2023 i la venda d'entrades anticipades (web de Cultura de l'Ajuntament de

17/09/2023

Programació del Cicle de Tardor 2020

Per més informació, aneu a Cicle de Tardor 2020.

18/08/2020

Assemblea General Ordinària

L'Assemblea és realizarà abans del recital de piano (el primer concert del Cicle de Tardor 2020), amb Primera Convocatòria a les 18 h i Segona

13/07/2020