COR LIEDER CÀMERA

ESSÈNCIES

Havien jugat mai, de petits, a guardar els seus tresors en una capsa de llauna? Cromos, bales, xapes, ninotets… mirats amb ulls de ganàpia ens transporten a la nostra infantesa. Avui el cor Lieder Càmera obrirà la seva capsa dels records i en sortiran set receptacles amb les essències que han inspirat els seus repertoris durant trenta-un anys. Lieder Càmera ha tingut el privilegi de cultivar gèneres tan diversos com l’oratori, la música simfònica, el teatre o l’òpera, no obstant això, els repertoris a cappella han estat la seva vocació primera. En el seu concert de presentació, el novembre de 1990, van sonar Lieder de Mendelssohn i de Brahms. Aleshores el cor era, en realitat, un grup vocal de cambra integrat per setze cantants i aquest fet va inspirar el nom de Lieder Càmera. Es volia evocar l’espai on es cantarien cançons i es projectarien paisatges musicals diversos amb l’ús lliure d’un mot alemany i un d’italià (accentuat a la catalana, ja ens perdonaran!). No els estranyi, doncs, que el concert d’avui comenci amb una breu acció teatral, homenatge a la poesia alemanya i els principals compositors de Lied. Vilhelm Stenhammar, compositor suec de qui enguany es celebra el cent cinquantè aniversari del naixement, hi serà també present per donar testimoni del gran poder inspirador que aquest país nòrdic i, molt especialment, el mestre Eric Ericson van tenir per a Lieder Càmera en els anys de consolidació del cor. L’epígraf La música de l’esperit obrirà el segon pot d’essències i ens presentarà la literatura coral sacra, un dels pilars del repertori del cor. A continuació, El nostre cançoner donarà pas a la música popular i tradicional catalana, gènere que Lieder Càmera sempre ha cultivat de manera apassionada. Els enregistraments editats per La mà de Guido el 1998 i el 2005 en són testimoni. Carles Santos, pianista i compositor, va compondre un seguit de variacions a partir del tema del subjecte de la Fuga per a orgue S.462 Nº 1 en La Menor de Johann Sebastian Bach. Franz Litz en va fer una transcripció per a piano que Santos interpretava en seu espectacle La Pantera Imperial, creant un moment especialment emotiu. Lieder Càmera va participar en La pantera imperial, i va viatjar de gira per diversos països europeus entre 1997 i 1998. La pantera imperial obrirà aquest pot d’essències amb la primera sèrie de les variacions de Santos, tot seguit del Crucifixus de la Missa en Si Menor de Bach en una versió de rigorosa estrena, transcripció per a tres cors a cappella composta pel nostre director, Josep Vila i Casañas. Amb el projecte Cançó Nova, Lieder Càmera va donar un impuls a la creació de nous repertoris encarregant a més de vint compositors catalans versions corals de temes pertanyents a la Nova Cançó, moviment artístic que tingué gran importància a Catalunya als anys seixanta i setanta. Avui en podran escoltar dos dels més de vint-i-cinc arranjaments encarregats (les partitures les va publicar la Federació Catalana d’Entitats Corals i l’enregistrament discogràfic Musica Global). Les essències del sisè receptacle contenen el record d’aquells companys i companyes membres de Lieder Càmera que, amb gran dolor, han traspassat massa aviat. Joan Uyà, Pilar Vinyals, Anna Mauri, Montserrat Espargaró, Montserrat Torruella i Josep Montlló. Per a vosaltres, la més sentida interpretació del Requiem de Howells. Quant a la música coral, el panorama creatiu català actual és, sens dubte, un dels més rics i prolífics de la nostra història. Tenim molts i excel·lents compositors que componen per a cor i enriqueixen el nostre repertori amb noves i agosarades estètiques. Lieder Càmera ho vol celebrar encetant el darrer pot d’essències, d’on sortirà l’obra d’un compositor jove molt representatiu, en Josep Ollé i Sabaté. Lieder Càmera dedica la gira de concerts Essències a tots els cantaires que en algun moment han format part del cor, així com a la Glòria Coma i Pedrals, en Xavier Pastrana i Britria, l’Elisenda Carrasco i Ribot i l’Eduard Vila i Perarnau, directors que, com Josep Vila i Casañas, també han estat al capdavant de la formació.

Els Lieder
Die Rosmarin Op.62 Nr.1 | J. BRAHMS I serraillets Have | W. STENHAMMAR Nachtwache I i II Op.104 Nr.1 i 2 | J. BRAHMS
La música de l'esperit
Sanctus & Benedictus de la "Cantus Missae” | J. RHEINBERGER Salve Regina | A. DESENCLOS Tu es Petrus | Gregorià Tu es Petrus | M. DURUFLÉ
El nostre cançoner
La filla del marxant | Arr. M. OLTRA Muntanyes regalades | Arr. J. SANCHO MARRACO La sardana de les monges | E. MORERA ENTREACTE
Carles Santos
Variacions sobre un tema de J. S. Bach | C. SANTOS Crucifixus (Missa en Sim)| J. S. BACH; Transcripció per a cor de J. VILA I CASAÑAS
La Nova Cançó
La Gallineta | Ll. LLACH; Arr: J. DOMÈNECH Ara que tinc vint anys | J. M SERRAT; Arr. J. VILA I CASAÑAS  Els que anyorem Requiem (Part III) | H. HOWELLS

La Catalunya d'avui
Jubilate Deo | J. OLLÉ I SABATÉ

Cor Lieder Càmera
Montse Colomer, coreografia
Solistes vocals: Belén Bernaus i Laia Prat, sopranos; Margarida Lladó i Guillermina Morales, mezzosopranos; Matthew Thomson i Lluís Vila, tenors; Pablo Acosta, Ferran Albrich i Albert Cabero, barítons.
Josep Vila i Casañas, director

ESSÈNCIES