placeholder

"AMB VEU DE DONA"

Dones compositores, dones amb personalitat

Mireia Pintó, mezzosoprano; Sílvia Bel, actriu; Vladislav Bronevetzky, piano

Venda d'entrades en línia

"Amb veu de dona" és un recital per veu i piano amb intervencions teatrals on Mireia Pintó (mezzosoprano), Sílvia Bel (actriu) i Vladislav Bronevetzky (piano), tot posant en relleu l´obra de dones compositores, hem volgut fer un homenatge a les compositores de l'ahir, de l'avui i del demà.

Amb la veu i la presència de l´actriu Sílvia Bel recorrerem la història de les dones compositores, bàsicament del segle XIX, de la mà de Johanna Kinkel (Bonn 1810-Londres 1858). Nascuda el mateix any que Robert Schumann i a la mateixa ciutat que Ludwig van Beethoven, ens explicarà els obstacles viscuts per Clara Schumann, Fanny Mendelssohn, Pauline Viardot, Cécile Chaminade, per ella mateixa, així com el que implica ser dona i ser compositora al XIX. La "raresa" de ser compositores, que s´accepta només com una "curiositat", les dificultats, les limitacions, ... «És possible que la música es converteixi en la professió del teu germà, però per a tu ha de ser únicament un ornament, no pas el fonament del teu ésser i el teu obrar», deia el pare de Fanny i Fèlix Mendelssohn a la seva filla.

La misogínia institucionalitzada de l`època, que actualment es creu superada i acceptada, era un obstacle constant en la vida de les dones que gaudien d´un talent extraordinari. Tot i l´evident importància de totes elles a nivell històric, cultural i musical, la realitat actual segueix obviant aquestes figures. En la nostra actualitat urgent, quan parlem de paritat, d´abús i infravaloració constant per part del "patriarcat" que encara ens envolta, deixa de ser vàlid que compositores tan transcendentals com Clara Schumann, Fanny Mendelssohn, Pauline Viardot o Cécile Chaminade segueixin formant part del regne de les ombres.

Interpretarem obres d´aquestes dones brillants eclipsades pels homes, que no van poder tenir el reconeixement merescut en el seu moment i, entremig, interpretarem també aquells rols operístics femenins (escrits per homes, la majoria coetanis a les compositores esmentades) que retraten dones fortes, amb personalitat: Carmen, la poetessa grega Sapho, l´emperadriu romana Ottavia i l’astuta Isabella, tot reivindicant el paper de la dona en la música.

La història de la música en femení i singular segueix sent encara una de les moltíssimes assignatures pendents d'una humanitat que, a voltes, sembla obstinada a una tendència autodestructiva i egoista. Potser el dia que la humanitat comenci a ser, de veritat, més femenina, també haurem avançat un pas més cap a la seva regeneració.

Programa

CLAUDIO MONTEVERDI (1567-1643)
-" Disprezzata Regina" (ària d´Ottavia, emperadriu de Roma) de l´òpera L´incoronazione di Poppea  

CLARA WIECK-SCHUMANN (1819-1896)
-Er ist gekommen in Sturm und Regen, Op. 12 n.2 (Rückert) 
-Liebst du um Schönheit, Op. 12 n.4 (Rückert)
-Loreley (Heine)

FANNY HENSEL-MENDELSSOHN (1805-1847)
-Cançons sense paraules, Op. 2 n. 3 i n. 4 (piano sol)
-Il saltarello romano, Op. 6 n.4 (piano sol)                                                              

GIOACCHINO ROSSINI  (1792-1868)
-"Cruda sorte" (ària d´Isabella) de l´òpera L´italiana in Algeri            

PAULINE VIARDOT-GARCIA (1821-1910)
-Havanaise (Pomey)
-Les filles de Cadix (Musset)                                                                                      

CÉCILE CHAMINADE (1857-1944)
-La lune paresseuse (Bussy)
-L´été (Guinand)

GEORGES BIZET  (1838-1875)
-"Séguédille" (ària de Carmen) de l´òpera Carmen

CHARLES GOUNOD (1818-1893)  
-"O ma lyre immortelle" (ària de la poetessa Sapho) de l´òpera Sapho          

Veure biografies

Biografies

MIREIA PINTÓ, mezzosoprano

Mezzosoprano catalana, guardonada amb els més importants premis en diversos concursos a Espanya i a Itàlia.

El seu extens repertori va del període barroc a la música contemporània i inclou els gèneres: Òpera, Oratori i Lied. Ha col·laborat amb grups instrumentals de cambra i amb diverses orquestres, actuant sota la direcció de reconeguts Mestres com L.Maazel, P.Maag, R.Bonynge, P.Goodwin, H.Rilling, E.Ericson, A.Zedda, M.Armiliato, R.Frizza, J.-C.Malgoire, O.Dantone, J.López Cobos, Y.Abel, M.Benini, M.Mariotti, F.Haider, F.P.Decker, B.de Billy, A.Ros-Marbà, A.García-Navarro,   J.Pons, V. Pablo Pérez, G.Noseda, E.Villaume, A.Allemandi, entre molts altres. Participa en cicles de concerts, festivals i produccions operístiques a Itàlia, Rússia, Holanda, Alemanya, Grècia, Andorra, França, Mònaco, República Txeca, Japó, Colòmbia i Espanya (incloent destacades actuacions en els principals auditoris i teatres). En el camp operístic, ha interpretat  Giulio Cesare-Händel (Sesto), La Cenerentola(Cenerentola)/Il Barbiere di Siviglia (Rosina), L´Italiana in Algeri (Isabella)/Il turco in Italia(Zaida)/Il viaggio a Reims-Rossini, Così fan tutte/II re pastore/Die Zauberflöte-Mozart, Les contes d'Hoffmann-Offenbach (Nicklausse), Roméo et Juliette (Stéphano/Gertrude)/Faust-Gounod, Carmen-Bizet, Béatrice et Bénédict-Berlioz, Les Huguenots-Meyerbeer, Manon-Massenet, L´enfant et les sortilèges-Ravel, Lucia di Lammermoor-Donizetti, La Sonnambula/I Puritani/Norma-Bellini, La serva padrona-Pergolesi, Sly-Wolf-Ferrari, Andrea Chénier-Giordano, Otello-Verdi, Evgeny Oneguin-Txaikovski, Kàtia Kabànova-Janacék, Parsifal/Die Walküre-Wagner, Ariadne auf Naxos/Elektra/Salome-Strauss, La vida breve-Falla, Tassarba-Morera, Babel 46-Montsalvatge, Iphigenia en Tracia-Nebra, La Partenope-Vinci, entre altres.

Actua com a solista en: Weihnachts-Oratorium/Johannes-Passion/Missa en si menor/Cantates-Bach, Juditha Triumphans/Motets/Cantates/Glòria/Magnificat-Vivaldi, Stabat Mater-Pergolesi, Stabat Mater-Boccherini, Cantates/Messies-Händel, Cantates-Telemann, Jugendmesse/Missa de Sta. Cecília/Scena di Berenice/Arianna a Naxos-Haydn, Rèquiem/Missa de la Coronació/Àries de concert-Mozart, 9a Simfonia-Beethoven, Petite Messe Solennelle/Stabat Mater/Giovanna d´Arco-Rossini, Somni d´una nit d´estiu/2a Simfonia/Die erste Walpurgisnacht-Mendelssohn, Missa en Do M-Schubert, Rapsòdia per a contralt-Brahms, 4a Simfonia-Mahler, Rèquiem/Te Deum-Bruckner, Rèquiem-Verdi, Te Deum-Kodály,  “Stabat Mater”-Dvorák, Les Noces-Stravinsky, Stabat Mater-Szymanowski, La damoiselle élue-Debussy, El pessebre-Casals, L´Atlàntida/El amor brujo/El sombrero de tres picos-Falla, Te Deum-J.Vila, Stabat Mater-Murani(estrena absoluta), Cinco poemas del mar-G.García-Alcalde// Cinco canciones negras-Montsalvatge, Die junge Magd-Hindemith, Suite vocal-instrumental-Xostakòvitx, Chansons madécasses-Ravel..

En el que refereix la interpretació del Lied, des del 1992 forma un duo estable amb el pianista Vladislav Bronevetzky, portant a terme, des de llavors, una substancial activitat concertística que els ha portat a oferir recitals a diversos països (incloent importants sales de concert, com ara el Gran Teatre del Liceu, Sala Rachmaninoff-Moscou, Hamarikyu Asahi Hall-Tòquio, entre moltes altres), ja sigui en diversos festivals com en cicles de concerts. Han enregistrat el CD Puixkin en música, integrat per romances russes de diversos compositors amb textos del poeta.

Ha enregistrat per Südwestfünk, BBC Radio 3, Radio Nacional de España-Radio Clásica, Catalunya Música, Radio Netherlands, TVE, TV3, ARTE i Südwestfünk TV. Ha col.laborat en l´enregistrament d´un CD amb obres de Joaquim Homs juntament amb V.Bronevetzky, en l´enregistrament en CD de l´òpera Sly-Wolf-Ferrari, juntament a Josep Carreras, en el DVD de les òperes “Il viaggio a Reims”-Rossini, Die Walküre-Wagner, Babel 46-Montsalvatge i en l´enregistrament del CD One life to live, amb Manel Camp, amb obres de K.Weill i G.Gershwin.

És també professora de Cant i Lied a l´Escola Superior de Música de Catalunya (ESMuC) i en diverses master-class per tot el món. Premi Bages de Cultura 2011 otorgat per l´Òmnium Cultural, Premi Regió 7 Cultura 2017.

VLADISLAV BRONEVETZKY, piano

Nascut a Vladivostok (Rússia), inicia els estudis musicals a l´Escola Especial Central de Moscou. Durant els anys d'estudi comença la seva carrera concertística, actuant en recitals i en concerts acompanyat per importants orquestres ("Nijny-Novgorod Philharmonic Orchestra";, "Minsk Philharmonic Orchestra", ..) a Sant Petersburg, Moscou, Saratov, Minsk, Volgograd, Omsk,.. Posteriorment, segueix la seva formació en el Conservatori Txaikovski de Moscou, amb la famosa pianista Elisso Wirsaladze. Durant aquest període actua també en diverses gires per Alemanya ("Schauspielhaus-Berlín (acompanyat per "Berliner Rundfunk Symphonieorchester"), Leipzig, Dresden, Zwickau...). Rep la Beca Especial Txaikovski al millor estudiant, atorgada pel Conservatori, entre altres guardons (Concurs Internacional Robert Schumann-1985 de Zwickau-Alemanya).

V. Bronevetzky porta a terme una substancial activitat concertística, reconeguda per la seva subtilesa interpretativa i la seva perfeccionada tècnica. Ha realitzat diverses gires de concerts i ha participat en nombrosos festivals internacionals i cicles de concerts, actuant com a solista amb orquestra, recitals i com a pianista de cambra (acompanyant a reconeguts intèrprets, com la violoncel.lista Natàlia Gutman, les sopranos Annick Massis, Núria Rial,  Quartet de l´Orquestra Filharmònica de Berlín, els tenors Josep Bros, Juan Diego Flórez, la violinista Maria Solozobova, el ballarí Angel Corella, entre altres) a Rússia, Alemanya, Holanda, Finlàndia, Geòrgia, Bielorrússia, Àustria, Suïssa, Itàlia, Japó, U.S.A., Macedònia, Malta, França, Andorra i Espanya (Auditorio Nacional-Madrid-ONE/Josep Pons), Palau de la Música Catalana, Gran Teatre del Liceu, Palacio de Festivales-Santander,…) El seu repertori és molt variat i extens, incloent obres de diferents estils i èpoques. Recentment ha interpretat el “Triple concert” de Beethoven a la prestigiosa Tonhalle de Zürich-Suissa.

Paral.lelament a la seva activitat com a intèrpret, ha format part en diverses ocasions de jurat de concursos internacionals. Del 1991 al 1996 desenvolupà la seva tasca pedagògica com a professor de piano al Conservatori Txaikovski de Moscou i en diverses master-class a l'estranger, les quals porta encara a terme regularment. Diversos alumnes seus han estat premiats en els concursos internacionals de piano més reconeguts. Actualment és Professor de Piano de l´"Escola Superior de Música de Catalunya-ESMUC".

SÍLVIA BEL, actriu

L'any 2005 protagonitzà l'espectacle teatral La Xarxa, de Joan Brossa, interpretació que li va valdre el premi Crítica Serra d'Or de Teatre del 2006 per l'aportació més interessant de l'any, a més de la nominació a millor actriu pels premis Butaca i l'elogi de tota la crítica. A partir d'aquell moment la seva carrera discorre entre teatre, televisió i cinema. A la televisió ha protagonitzat series com InfidelsVentdelplàEl cor de la ciutat, nit i dia, Com si fos ahir.

L'any 2007 va ser la Colometa de la Plaça del Diamant, que després de fer temporada al Teatre Nacional de Catalunya va girar durant un any per diferents teatres per acabar al Centre Dramàtic Nacional de Madrid.

Va ser Maria Estuard al Teatre Lliure, Nausica al Teatre Grec, Natàlia Petrovna al TNC, Lady Windermere al TNC i un llarg etcètera.

Ha col·laborat amb músics com Lluís Llach, Jordi Savall o Salvador Brotons en diferents projectes.

Ha treballat amb directors internacionals com Amos Gitai, Simone Benmussa.

Ha protagonitzat les pel.lícules: Año Mariano, Torapia, Xtrems, Insensibles. Amb directors com Karra Elejalde, Fernando Guillén Cuervo, Abel Folk, Joan Riedberg, Juan Carlos Medina.

L'any 2012 va rebre el Premi Memorial Margarida Xirgu a la interpretació femenina més rellevant de la temporada teatral barcelonina.

22/04/22
20:00 h
Teatre Principal (Sabadell) 
Gratuït
Finalitzat
Aquest lloc web utilitza "cookies" pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més informació
ACCEPTAR