COBLA MEDITERRÀNIA

Contrabaix – Marc Santiago

Direcció – Bernat Castillejo

Venda d'entrades

Va ser fundada l’any 1979 per un grup de joves instrumentistes motivats pel desig de conrear la vessant més qualitativa de la música per a cobla. El seu primer director fou el mestre Josep Maria Bernat i des de l’any 1992 assolí la direcció el mestre Jesús Ventura i el 2005 en pren el relleu el mestre Bernat Castillejo. Les sardanes, els balls vuitcentistes i la música simfònica per a cobla han format la base principal de la programació de les activitats durant els seus 25 anys d’existència. Però el convenciment de les múltiples possibilitats del conjunt «cobla» ha fet que, des dels seus inicis, la MEDITERRÀNIA es distingís per incorporar al seu repertori altres tipus de música, interpretant adaptacions per a la nostra formació d’obres del Renaixement, de petites peces de música clàssica i fins i tot d’arranjaments de clàssics contemporanis. Al llarg de la seva trajectòria ha actuat als més importants escenaris i Festivals de Música del nostre país. A l’estranger, cal destacar la seva participació en diversos festivals a França (Avignon, Chalons-sur-Saone i Perpinyà), en els actes d’inauguració del Casal Català de L’Havana, a Cuba, l’any 1999 o el concert central, juntament amb la Coral Polifònica de Puig-reig, de l’Aplec Internacional de la Sardana a Copenhagen el 2001.

La seva discografia comprèn més de 30 treballs entre els quals destacaríem alguns dels més significatius: L’any 1981 amb la Companyia Elèctrica Dharma enregistren un LP, en la que fou la primera experiència musical entre un conjunt de rock i una cobla. El 1998 s’enregistra un disc compacte amb el pianista i compositor Albert Guinovart, en el que inclou obres originals per a piano i cobla de Manel Camp, Joan Lluís Moraleda, Manuel Oltra i el mateix Guinovart, i una versió de la famosa «Rhapsody in Blue» de George Gershwin. Dos anys més tard, el 2000, presenten un disc compacte amb obres del mestre Fèlix Martínez i Comín. Per aquest treball va comptar amb la col·laboració, entre d’altres, de solistes destacats com David Thompson (Concert per a trompa i cobla), Santi Molas (Suite per a percussió i cobla) i de l’arpista Magdalena Barrera.

Entre els seus darrers treballs discogràfics podem destacar el CD “Violoncel & Cobla”, amb el jove violoncel·lista Nabi Cabestany, actualment auxiliar de solista de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya i el Disc Compacte oficial del Pubillatge del Vendrell. L’Obra del Ballet Popular, l’any 2003, li concedeix el “Premi a les iniciatives renovadores” per la producció del concert monogràfic dedicat a Verdaguer que la Cobla presentà a diversos escenaris del país durant l’any Verdaguer (2002). Una altra proposta de la cobla ha estat l’espectacle “Dalí i la música del seu temps”, l’any del centenari de l’artista (2004), un espectacle que fa un repàs a la vida i excentricitats de Dalí amb un muntatge que convina música, text i llums amb un resultat visual totalment innovador en el món de la música per a cobla. A més, aquest any la cobla va celebrar el seu 25è aniversari, amb diversos actes i l’edició d’un CD amb diversos temes per a cobla i instruments solistes interpretats sempre per components o excomponents de la cobla.

Els últims treballs de la cobla han estat enregistraments de sardanes i música per a cobla, destacant l’inici d’una integral de l’obra del que ha sigut el seu director durant molts anys, Jesús Ventura i un projecte retrospectiu rememorant El Dorado, un teatre que va fer història al centre de la Barcelona del segle passat, amb la col·laboració de Mercè Martínez i arranjaments del mestre Bernat Castillejo.

29/06/23
Casal Pere Quart