TONI COSTA, piano

PIANO I IMPROVISACIÓ

KATALANIM, EL LLEGAT DELS JUEUS CATALANS

Més enllà de l’apel.latiu genèric de sepharadim per referir-nos a les comunitats jueves que habitaven la península ibèrica, veus expertes també assenyalen pràctiques culturals específiques en regions més acotades, com la Corona d’Aragó. Girona, Barcelona, Lleida, Tortosa o Palma de Mallorca van esdevenir centres de coneixement essencials dels que encara ara en descobrim vestigis.

Filòsofs, metges, cabalistes, però també traductores, cantants i educadores van generar un corpus artístic i cultural importantíssim en les nostres contrades. Aquest concert recupera i reinventa les cançons de la diàspora, en català, jueu-espanyol o ladí, per oferir una nova dimensió d’aquest repertori i, al mateix temps, revaloritzar-lo i posar-lo en context.

Músiques de les comunitats de katalanim i sepharadim de Salònica o Roma entren en relació amb històries de la Catalunya de les aljames, posant de relleu obres d’art ineludibles com l’Atles Català o l’Haggadà de Barcelonael. També ressonaran cançons occitanes i catalanes prèvies a la diàspora, quan la Corona d’Aragó va ser terra d’acollida d’altres expulsions arreu d’Europa. Aquest concert vol posar en valor el valor eclèctic d’aquestes cançons d’origen tradicional i vocal mitjançant arranjaments moderns per actualitzar-les i sintetitzar-les a piano sol.

Toni Costa és pianista i improvisador. Amb un perfil artístic agresolat es forma en música clássica i antiga així com en jazz i músiques d’arrel. És pianista acompanyant de dansa a l’IEA Oriol Martorell de Barcelona y col·labora  amb el Ballet de l’òpera de Ginebra i el Ballet de l’òpera de Lió, entre altres. Paral·lelament, desenvolupa projectes com a solista en relació a la memòria històrica, revitalitzant músiques antigues i posant en valor el patrimoni cultural del seu país.

08/11/23
Teatre El Magatzem (Tarragona)
Subvencionado por
Miembro de